Werner Lieberherr blir ny verkställande chef

onsdag - 31 oktober 2018

MANN+HUMMEL utser Werner Lieberherr till ny verkställande chef

Ludwigsburg/Tyskland den 30 oktober 2018 – MANN+HUMMELs styrelse meddelade idag utnämningen av Werner Lieberherr som ny verkställande chef. Han tillträder den nya positionen med omedelbar verkan.

Sedan 2010 har Lieberherr varit VD och verkställande chef för det börsnoterade företaget B/E Aerospace, Inc. (NASDAQ: BEAV). Efter förvärvet av B/E Aerospace av Rockwell Collins (NYSE: COL) i april 2017 följde han med under den framgångsrika integrationen av koncernen som vice verkställande direktör och driftschef och under det pågående förvärvet av Rockwell Collins av United Technologies (NYSE: UTX).

Tidigare tillbringade Werner Lieberherr 16 år i olika ledande befattningar inom energibranschen hos ABB och Alstom Power, Inc.

Lieberherr har en examen i teknisk förvaltning och operationsanalys från ETH Zurich och en magisterexamen i affärsadministration från Kellogg Graduate School of Management i Chicago. Under sin karriär i Europa, Asien och USA bidrog han på ett oumbärligt sätt till internationella teknologiföretags framgångar.

”Jag ser verkligen fram emot min nya befattning hos MANN+HUMMEL. Detta traditionella företag har åstadkommit en imponerande tillväxt under de senaste tio åren”, säger Werner Lieberherr. ”Jag ser en enorm potential med tanke på att filterteknik kommer bli allt viktigare i framtiden. Jag ser också fram emot att aktivt få utforma företagets framtida framgång tillsammans med ledningsteamet och medarbetarna och att kunna erbjuda våra kunder innovativa produkter.”

Thomas Fischer, ordförande i MANN+HUMMELs styrelse, konstaterar entusiastiskt följande: "Vi eftersökte ett entreprenörstänkande och erfarenhet inom olika teknikmarknader i kombination med ett uttalat kundfokus och en internationalism. Werner Lieberherr uppfyller dessa krav helt och hållet. Jag ser fram emot ett tillförlitligt och framgångsrikt samarbete och önskar honom all lycka och framgång.”

Laura Montag
Manager Corporate Relations / Spokesperson