Purar Air Mask vinner designpris

måndag - 12 april 2021

Purar Air Mask vinner designpris

Enastående designprestanda: Den klassiska Purar Air Mask har fått äran att få denna utmärkelse. årets Red Dot Award i kategorin "Product Design".

Singapore/Ludwigsburg April 12, 2021 – Utmärkt design: Den klassiska Purar Air Mask har fått äran att ta emot årets Red Dot Award i kategorin "Product Design". Den skyddande ansiktsmasken designades i Tyskland och konstruerades av MANN+HUMMEL, en ledande global expert inom filtrering. "Hela teamet känner sig mycket hedrade och stolta över att få ta emot det berömda Red Dot Award i kategorin Product Design. Vi har bevisat att funktionalitet och utseende inte utesluter varandra. Våra masker filtrerar mer än 95 procent av partiklarna på 0,3 mikron samtidigt som de ser väldigt trendiga ut", säger Jasmine Meng, grundare och vd för Purar.

Andas in hälsosam och ren luft

Andningen håller människor vid liv, så luften som andas in bör vara så ren som möjligt. Purar har därför gjort det till sitt uppdrag att hjälpa människor att andas renare luft genom att erbjuda bekväma och mycket funktionella ansiktsmasker som filtrerar luftburna partiklar, pollen och bakterier, samtidigt som de är moderiktiga.

Purar återanvändbara masker har en utbytbar design med ett filter som kan bytas ut från det återanvändbara, miljövänliga ytterskalet. När det yttre skalet används tillsammans med det bekväma inre filtret uppnås en bra balans mellan luftgenomsläpplighet och filtreringseffektivitet. Bland de utbytbara innerfiltren har PROTECT PLUS testats enligt GB2626-2019 och certifierats som KN95-nivå, liknande N95- eller FFP2-mask, som effektivt kan filtrera mer än 95 % av 0,3-mikronpartiklar, såsom PM2,5, smog, pollen, allergener och bakterier.

Det tvättbara skalet har en ergonomisk utformning som är gjord för att sitta bekvämt och smidigt utan att det blir immigt.

Red Dot Award: Produktdesign

Red Dot Award för produktdesign har funnits sedan 1955. Tillverkare och formgivare från hela världen kan anmäla sin design till tävlingen i cirka 50 kategorier. Oavsett om produkterna är visuellt attraktiva, funktionella, smarta eller innovativa: de prisbelönta produkterna kännetecknas alla av sin enastående designkvalitet. Utvärderingskriterierna omfattar innovationsgrad, funktionalitet, ergonomi, hållbarhet och formell kvalitet. Red Dot-juryn består av cirka 50 internationella experter. Varje år testar, diskuterar och utvärderar de varje bidrag individuellt och beslutar vilka produkter som förtjänar att få priset.

Den årligen prisbelönta designen presenteras i utställningar runt om i världen och i Red Dot Design Museums samt i årsböcker och på nätet.

Professor Dr. Peter Zec, grundare och vd för Red Dot, har gjort följande uttalande om vinnarna: "Aldrig tidigare under vår mer än 60-åriga historia av vår designtävling har så många företag och designstudior ställts inför den professionella bedömningen av vår internationella jury som i år. Produkter från omkring 60 länder når oss, och deras designkvalitet och innovationsgrad utvärderades i en process som pågick i flera dagar. Det faktum att ni gjorde anspråk på er plats i ett starkt fält av deltagare talar för er produkts utmärkta kvalitet."

Purar kommer att delta i Red Dot Design Award tillsammans med alla vinnare av tävlingen mellan den 21 och 25 juni 2021 för att fira denna enastående designprestation. Som en del av vinnarutställningen kommer Purar Air Mask också att visas upp på Red Dot Design Museum i lokalen för det imponerande UNESCO-världsarvet Zollverein Essen under vinnarutställningen "Design on Stage" och "Milestones in Contemporary Design" från den 21 juni 2021 till den 31 maj 2022.

Jasmine Meng
Founder and CEO of Purar