MANN+HUMMEL utökar expertisen inom luftfiltrering

onsdag - 03 mars 2021

Pamlico Air ansluter sig till den teknologiska ledaren inom filtrering och stärker den befintliga portföljen av MANN+HUMMEL:s dotterbolag Tri-Dim. Genom denna investering utökar MANN+HUMMEL ytterligare sin position inom luftfiltrering i Nordamerika.

Raleigh, North Carolina. March 3, 2021 – Ännu en viktig milstolpe på vägen mot ledarskap inom filtrering: MANN+HUMMEL Group tillkännagav idag sin strategiska investering i Pamlico Air, en amerikansk tillverkare och leverantör av högkvalitativa luftfilterprodukter, främst för detaljhandel och grossistverksamhet. Pamlico Air kommer att bli en del av MANN+HUMMEL Group och komplettera den befintliga portföljen för luftfilter hos dotterbolaget Tri-Dim, som främst fokuserar på eftermarknaden för kommersiella och industriella luftfilter.

Kurk Wilks, VD och koncernchef för MANN+HUMMEL Group, anser att Pamlico Air kommer att vara en idealisk partner för att driva på den nordamerikanska luftfiltreringsverksamheten. "Genom att investera i Pamlico Air ser vi en enorm möjlighet att påskynda tillväxten av vår affärsenhet Life Sciences & Environment." Han fortsätter: "Vi värdesätter Pamlico Airs expertis och ledarskap inom området för luftfiltrering i detalj- och grossistledet högt. Som en del av MANN+HUMMEL-koncernen kommer Pamlico Air att stärka vårt filterutbud inom eftermarknadsverksamheten samt öppna möjligheter i planerings- och specifikationsfasen för nya installationer."

"Detta strategiska partnerskap med MANN+HUMMEL förbättrar Pamlico Airs operativa kapacitet och ger oss en betydande andel i ett av de mest spännande segmenten inom filtrering", säger Harry Smith, VD för Pamlico Air. "Vi ser betydande möjligheter att skapa värde för MANN+HUMMEL:s luftfiltreringsverksamhet i regionen."

"Vi ser fram emot att gå samman med Pamlico Air-teamet för att utöka vår befintliga produktportfölj i Nordamerika och påskynda arbetet inom strategiska affärsområden", säger Mark King, VD för Tri-Dim Filter Corporation. "Båda företagen delar samma marknadsförståelse och värde för våra kunder, vilket är anledningen till att vi ser stora tillväxtmöjligheter framöver." Den nordamerikanska marknaden för luftfiltrering i detalj- och grossistledet är ett av de största och snabbast växande filtreringssegmenten. Pamlico Air kommer med sin produktöverlägsenhet och sin utmärkta distribution att bli ett starkt tillskott till MANN+HUMMEL:s portfölj inom luftfiltrering.

Pamlico Air kommer att fortsätta att ledas av Harry Smith och hans ledningsgrupp. Mark King förblir ordförande för MANN+HUMMEL:s dotterbolag Tri-Dim Filter Corporation och kommer att arbeta nära Pamlico Airs ledningsgrupp som en enda organisation.

Sara Longardner