Förvärvet av Tri-Dim

fredag - 03 augusti 2018

Ludwigsburg (Tyskland) den 19 juli 2018 – MANN+HUMMEL-koncernen meddelade idag att de har ingått ett slutgiltigt avtal enligt vilket MANN+HUMMEL kommer att förvärva filtertillverkaren Tri-Dim, ett luftfiltreringsföretag baserat i USA. Villkoren för affären offentliggjordes inte.

Med huvudkontor i Louisa, Virginia, USA, är Tri-Dim den största privatägda luftfiltreringstillverkaren i Nordamerika. Tri-Dim har cirka 800 anställda och tillverkar en komplett serie VVS-filtreringsprodukter och tjänster inklusive luft- och vätskefiltrering, värme/luftkonditionering, renrumsfiltrering, luftreningsutrustning, gasfasfiltrering samt lufttestning och sanering.

”Förvärvet av Tri-Dim visar på MANN+HUMMELs tillväxtambitioner inom segmentet biovetenskap och miljö (LS&E) inom vår verksamhet som är inriktat på smarta lösningar för luft- och vattenfiltrering”, säger Håkan Ekberg, koncernens vice verkställande direktör för MANN+HUMMELs LS&E-affärsenhet. ”Tri-Dims produktportfölj, erfarna arbetskraft, geografiska räckvidd och fantastiska kundrelationer gör dem till den perfekta samarbetspartnern i vår expansionsstrategi för luft- och vattenfiltreringslösningar.”

Förvärvet av Tri-Dim ger MANN+HUMMEL större åtkomst till USA och Kanadas luftfiltreringsmarknader och erbjuder omfattande tillväxtmöjligheter. Båda företagen har djupa historiska rötter och delar ett starkt engagemang för tekniskt ledarskap och kundservice.

”MANN+HUMMEL är fast beslutna om att bevara Tri-Dims unika affärsmodell vilket är ett bevis på deras kundfokuserade filosofi”, säger Ekberg. ”Eftersom ett av MANN+HUMMELs kärnvärden är ”kundbesatthet” passar Tri-Dims engagemang för sin kundbas perfekt in i MANN+HUMMELs värdesystem och vi är väldigt glada över detta samarbete.”

Laura Montag
Manager Corporate Relations / Spokesperson